Home
      Organisatie
      Contact
      Media
      West-Vlaanderen
      Vlaanderen
      Visie
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur




















klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur

 

Voor jongens en meisjes met goesting in STEM ...

STEM staat voor Science, Technology, Engineering, Mathematics

In het Nederlands lees je dit als:
"exacte wetenschappen, techniek & technologie, het ingenieursvak en wiskunde".

 

Klik hier voor heel wat persartikels

 

Vlaamse ministers roepen bedrijven op om STEM-academienetwerk te ondersteunen. Onze Techniekacademie was er bij.

 

Warme oproep ministers Crevits en Muyters: "Activeer je STEM!"

 

Alle West-Vlaamse gemeentes hebben een Techniekacademie.
Zie reportage FOCUS-WTV

 

In heel wat West-Vlaamse gemeenten is de Techniekacademie weer opgestart. Dit keer ook in Beernem, Bredene, Damme, De Haan, Jabbeke, Kortemark, Staden, Zuienkerke.
Zie reportage FOCUS-WTV

 

De start van de Techniekacademie periode september-december werd aangekondigd op Radio 2

 

We zijn reeds met een 200-tal techniekmentoren die op vrijwillige basis zich met volle 'goesting' inzetten bij de Techniekacademie.
Er was een startavond bij Explorado Oostende.

 

De STEM-academie vergroot de technische geletterdheid
bij de jongeren - reportage 'Ingenieur in beweging'

 

 Colloquium "STEM-scholen" in het secundair onderwijs
in aanwezigheid met minister Crevits
 

Minister Crevits op bezoek bij de Techniekacademie


Dobbit TV kwam op bezoek, kijk hier


Ook op Radio 2 waren we te gast
 
 
Reportage 'Karrewiet':
'Leren klussen op de Techniekacademie'
 
 
 Colloquium "Techniekclubs" veroveren West-Vlaanderen

 
Reportage 'Terzake'
'Vergeet muziekschool of sportclub, technologieclub is de toekomst'
 
Focus-WTV kwam bij de eerste Techniekclub op bezoek
 

De Techniekacademie ontving een cheque van
€ 750 vanwege IE-net (ingenieursvereniging) bij de opstart van de eerste Techniekclub in Vlaanderen.
Lees hier de motivering.

 


 

zie persbericht

 

KORTRIJK - De industrie schreeuwt om technisch geschoolden. De hogeschool Vives organiseert kampen techniek. Minister Hilde Crevits (CD&V) bracht woensdag een bezoek aan één van die kampen.  

Rik Hostyn van de Kortrijkse hogeschool Vives staat op met techniek en gaat ermee slapen. Als geen ander pleit hij voor het verspreiden van techniek bij jongeren. Dat bedrijven in de regio tot 3.000 euro beloven voor wie een technicus aanbrengt, sterkt hem alleen in zijn gedrevenheid om zijn vak te verspreiden. Het nieuwe STEM dat veel scholen invoerden, is volgens hem een eerste stap in de goede richting.

science technology, engineering en maths”, legt Hostyn uit. “Daar waar de meeste studiegebieden stabiel blijven bij de inschrijvingen van hogeschool Vives merken we dit jaar dat er bij onze STEM-opleidingen een stijging is van 21 procent in het studiegebied Industriële Wetenschappen en Technologie (IWT). Ook het aantal ingeschreven meisjes bij IWT stijgt. Dat zijn verheugende vaststellingen maar het kan natuurlijk beter. Daarom bieden we zowel leerlingen als leerkrachten kampen of bijscholingen aan.”

Hilde Crevits (CD&V) bezocht woensdag dergelijk LEGO Education Camp. “Wetenschapsrichtingen in het secundair onderwijs zitten in de lift, en dat is mede te danken aan de vele initiatieven rond STEM”, zegt Crevits.

“Tijdens de zomervakantie organiseren we een STEM-kamp in het nieuwe Maaklab van de campus Kortrijk”, zegt Hostyn. “Kinderen genieten tijdens één van die kampen van Techniek en Taal. Na het proefproject van vorige zomervakantie gaan we er ten volle voor.”

De vier kampen vinden plaats in de nieuwe Lego Education Innovation Studio van hogeschool Vives. Kinderen krijgen vier workshops voorgeschoteld: het programmeren van robots, creatief zijn en ontwerpen via de lasercutter, tot slot de workshops sport en spel en spelenderwijs Engels. Dit kadert helemaal in het STEM-actieplan van de Vlaamse overheid met als doel meer technologische en exact wetenschappelijke profielen aan te trekken.

 

Wetenschapsrichtingen in secundair onderwijs in de lift (BELGA - aug 2017)

Wetenschapsrichtingen in het secundair onderwijs zitten in de lift, en dat is mede te danken aan de vele initiatieven rond STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics), zoals de Techniek Academie. Dat heeft Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) woensdag gezegd tijdens een bezoek aan zo'n initiatief in Kortrijk, namelijk de Lego Education Lab.

Wetenschap en wiskunde nemen aan populariteit toe in het secundair onderwijs. In de tweede graad secundair onderwijs waren er in het schooljaar 2012-2013 18.794 leerlingen die kozen voor "Wetenschappen", voor komend jaar zijn dat er 20.714. In de derde graad is dat aantal over dezelfde periode aangedikt van 12.421 tot 14.239 leerlingen voor "Wetenschappen-Wiskunde". "Wetenschappen" en "Wetenschappen-Wiskunde" verstevigen daarmee hun koppositie in het lijstje van populaire studierichtingen.

Volgens de minister is dat onder meer te danken aan de verschillende STEM-initiatieven buiten de schooluren, zoals ze er woensdag eentje bezocht in Kortrijk. Ze ging een kijkje nemen in een STEM-kamp waar kinderen van 8 tot 14 jaar kunnen genieten van een kamp Techniek en Taal. Maar ook de Techniek Academies zitten in de lift. Enkele jaren geleden waren er nog maar dertien deelnemende gemeentes in West-Vlaanderen, nu zijn dat er al 73, waaronder alle West-Vlaamse gemeentes en enkele Oost-Vlaamse gemeentes, goed voor een bereik van 2.400 jongeren.

"Steeds meer jongeren kiezen bewust voor een STEM-richting in het onderwijs. Het beroepsonderwijs blijft een beetje achter en ook meisjes vinden nog moeilijk hun weg naar die richtingen. Nochtans is er in Vlaanderen een hoge vraag naar technisch geschoolden en zijn veel leerlingen snel werkzeker", aldus Crevits. Ook hogeschool Vives, die zijn schouders steekt onder tal van STEM-activiteiten, merkt een toenemende intersse in hun hogeschool. "Daar waar de meeste studiegebieden stabiel blijven bij de recente inschrijvingen merken we dat er een stijging is van 21 procent nieuwe studenten bij het studiegebied Industriële Wetenschappen en Technologie, zelfs meisjes", stelt directeur Joris Hyndrickx.

 

 

recente studie bij de VDAB: Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen

Hooggeschoolden vinden het gemakkelijkst werk. Het technisch onderwijs biedt de beste opstap naar werk bij de middengeschoolde schoolverlaters.
Even goed bereidt het TSO voor op hoger onderwijs, bij voorkeur een professionele bachelor in hetzelfde vakgebied

STEM in het hoger onderwijs

Iets meer dan 1 op 5 afgestudeerde proffesionele bachelors volgde een STEM-opleiding. Anders dan in het secundair onderwijs bieden deze opleidingen globaal een betere aansluiting met de arbeidsmarkt dan niet-STEM. Er zijn echter duidelijke verschillen tussen mannen en vrouwen. 45% van de mannelijke bachelors volgde een STEMopleiding en doet daar duidelijk zijn voordeel bij in de zoektocht naar een job.

Bij de vrouwen ligt het aandeel STEM beneden 10% en biedt deze keuze geen voordeel in het vinden van een job. Vrouwen kiezen ook hier nog volgens traditionele patronen en zijn vooral terug te vinden in de Zorg, Onderwijs en Sociaal werk. Wie er de prognoses van het Planbureau op naleest kan moeilijk beweren dat er geen toekomst zit in deze sectoren. Verdere inspanningen zijn nodig om meer studenten toe te leiden naar een STEM-opleiding in de professionele bachelor, te beginnen met de bijna 5.000 ASO’ers die ieder jaar de school verlaten. De arbeidsmarkt van morgen heeft hen meer dan nodig.

Bij de masters komen bijna 3 op 10 schoolverlaters op de arbeidsmarkt met een STEM-diploma. Dit aandeel wijzigt omzeggens niet de laatste 2 jaar. Ook bij de masters ligt het zwaartepunt van de STEMgediplomeerden bij de mannen maar de vrouwen doen het hier met een aandeel van 16% STEM toch beter dan bij de bachelors. In dit niveau speelt de vaak ‘fysieke handicap’ of andere vooroordelen die gelden voor vrouwen op niveau secundair onderwijs niet meer mee. Vrouwen die zich aangetrokken voelen tot technologie moeten hier absoluut niet onderdoen voor hun mannelijke collega’s. De arbeidsmarkt omarmt hen allebei met hetzelfde enthousiasme! Halen de mannen zeer duidelijk voordeel uit een STEMmaster dan maakt het voor vrouwen weinig uit of ze al of niet een STEM-opleiding volgden. Zij vinden in de beide gevallen even makkelijk aansluiting met de arbeidsmarkt.

Heeft de toekomstige arbeidsmarkt behoefte aan meer STEM?

Als we mee willen zijn met de innovaties die zich in snel tempo ontwikkelen zeker wel. Ook hier zijn zeker bijkomende stimuli nodig om twijfelaars over de streep te trekken en om de studiekeuze reeds in een vroeg stadium op het goede spoor te zetten. Met het inzetten van techniekcoaches in het basisonderwijs en het opzetten van STEM-academies heeft het STEMplatform alvast een stap in de goede richting gezet. Het werk is echter verre van af.

De VDAB verwacht de komende jaren een toenemende vraag naar uitvoerende technici.

Technisch talent blijft het grootste tekort
 
VDAB lijst knelpuntberoepen 2015


Crisis of geen crisis, in Vlaanderen zijn er altijd beroepen waarvoor er moeilijk geschikte kandidaten gevonden worden. Een te klein aantal afgestudeerden in bepaalde studierichtingen of onvoldoende competenties bij de arbeidsreserve kunnen mogelijke oorzaken zijn.


Arbeidsmarkt schreeuwt om technisch geschoold personeel
De knelpuntenlijst 2015 verschilt op enkele punten van die van 2014. Structureel blijft de lijst echter bijna identiek aan die van voorgaande jaren of zelfs decennia. Nog steeds schreeuwt de arbeidsmarkt om technisch geschoold personeel. Zeker nu de vergrijzing toeslaat, blijft het tekort aan onderhoudsmecaniciens, technici, tekenaars en ingenieurs acuut. Zolang we er niet in slagen om wetenschap, techniek en wiskunde populair te maken bij jongeren en hun ouders, zullen de technische beroepen de knelpuntenlijst blijven domineren. 

Vanaf 2015 brengt VDAB ook de hardnekkige knelpuntberoepen in kaart. Dit zijn beroepen die we, op basis van onze cijfers, beschouwen als de zwaarste knelpuntberoepen. Van deze beroepen kunnen we ook behoorlijk zeker zijn dat ze ook de komende jaren op de knelpuntenlijst zullen blijven staan. Het zal niet verbazen dat op deze deellijst voornamelijk technische beroepen terug te vinden zijn. Technisch getalenteerde jongeren die op de arbeidsmarkt alle kansen willen krijgen, weten waarvoor ze moeten kiezen.

De volledige lijst van knelpuntberoepen 2015 vindt u op http://vdab.be/trends/vacatureanalyse.shtml.

 

Techniek en wetenschap opnieuw populair in Vlaamse scholen

ONDERWIJS - De nieuwe hype in het Vlaamse onderwijs? Jongeren zijn opnieuw meer geïnteresseerd in wetenschap en techniek. ASO-scholen bieden met de optie STEM een antwoord op de vraag van vele scholieren.

05.05
2015

STEM (science, technology, engineering and mathematics) is momenteel heel populair in het Vlaamse onderwijs. Scholen bieden het vooral aan als een alternatief voor het vak Latijn. Jongeren die cognitief sterk zijn, willen vaak een uitdaging, maar zijn nog erg beperkt in het aantal keuzes. Sommige leerlingen hebben niet altijd een aanleg voor talen, maar juist voor wetenschap. De optie STEM is voor deze scholieren een goed alternatief.

Rik Hostyn van hogeschool VIVES coördineert mee de Techniekacademie en is lid van de STEM-academie. ‘Momenteel staan er meer dan 40.000 vacatures open voor stemgerichte opleidingen. Met de techniekacademie bereiken we op dit moment zo'n 2.000 scholieren en op deze manier kunnen we jongeren motiveren en hen zo helpen om een bloeiende loopbaan te ontwikkelen.'

De nadruk ligt vooral op probleemoplossend denken, maar scholen kunnen hun programma vrij invullen. Het gaat vaak om praktische zaken bijvoorbeeld het maken van een periscoop of leren programmeren.. Met deze maatregel wil de overheid het tekort aan afgestudeerden in wetenschappelijke en technische richtingen zoals bijvoorbeeld ICT wegwerken.

Ook vrijetijdsbesteding speelt een rol

Maar ook in hun vrije tijd krijgen jongeren de kans om met STEM in contact te komen. Hierbij spelen lokale organisatoren en gemeentebesturen een belangrijk rol, maar ook grotere instanties geven het goede voorbeeld. Zo is Technopolis coördinator van de STEM-academie en heeft het Vlaamse doe-centrum de opdracht gekregen om subsidies te verdelen aan diverse initiatieven.

Annelies van Horenbeek is projectmedewerker educatie bij Technopolis en vertelt ons iets meer over de stijgende populariteit. ‘Het is eigenlijk een combinatie van factoren die ervoor gezorgd heeft dat techniek en wetenschap opnieuw populair is bij jongeren.  Zo heeft de Vlor in 2011 een adviesrapport opgesteld waar duidelijk werd gemaakt dat er meer aandacht moest komen voor deze sector. De regering heeft hier op zijn beurt gevolg aan gegeven en lanceerde het STEM-actieplan dat op zijn beurt geresulteerd heeft in het STEM-platform. Het ene versterkt dus het andere wat resulteert in de boost waar we nu mee te maken krijgen.’

 

STEM in het Vlaamse parlement - 5/5/15

 

persartikels Techniekacademie

 

 

 

Robots van Lego, een mysteriebox en limonade uit proefbuis
 

Een zestigtal 10- tot 12-jarigen krijgt vanavond, in het bijzijn van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V), een diploma van de Techniekacademie Torhout. Van januari tot april, op woensdagnamiddag en vrijdagavond, werkten ze aan zes projecten die elk een ander vak besloegen: mechanica en kunststofverwerking voor het maken van een voederhuisje, chemie bij het bereiden van limonade en snoepjes, elektriciteit bij het schakelen van LED-lampjes, elektronica bij het bouwen van een nachtklok, houtbewerking bij het in elkaar knutselen van een mysteriebox (een doos die op ingenieuze wijze opengaat) en robotica en informatica bij het programmeren van een robot, gemaakt van Lego Mindstorms en bestuurd met een tablet.

Hogeschool VIVES staat in voor het lesmateriaal en de techniekmentoren. ‘Dat zijn leerkrachten uit het lager en secundair onderwijs, gepensioneerde leraars en studenten die hiervoor vrije tijd opofferen’, zegt Rik Hostyn.

De Standaard  - 9 mei 2016


De Standaard 21/01/16

 
Het Nieuwsblad  - 21/01/16

klik hier voor een grotere figuur


De jonge wetenschappers en techneuten in wording, in het gezelschap van hun mentoren, schepen van onderwijs Eddy Debruyne (CD&V) en zijn collega Frederik Sap (Open VLD), bevoegd voor onder andere IT en Communicatie en mensen vanuit het bedrijfsleven.

Hooglede - In zaal Den Akker in Hooglede vond woensdag één april de laatste les plaats van de Techniek Academie. “Ze zijn leergierig, enthousiast en hunkeren nu al naar een vervolg”, klinkt het bij de mentoren.

De Techniek Academie is een organisatie van de Vives Hogeschool in samenwerking met het gemeentebestuur en bedrijfspartners. In de gemeente Hooglede kende de lessenreeks meteen succes, want binnen de kortste keren, waren er twee groepen jongeren ingeschreven. Doelgroep waren leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar.

De eerste groep van 20 jongeren, kwam in zaal Den Akker aan bod van 13.30 tot 15.30 uur en een tweede groep van 17 jongeren, kon er aan de slag van 16.00 tot 18.00 uur.

Zes technische projecten

Twaalf weken lang waren de jongeren in de ban van wetenschap en techniek. “Het was de bedoeling om de kinderen bepaalde aspecten van techniek bij te brengen”, vertelt mentor en begeleider Kurt Vanryckeghem. “Gedurende die twaalf weken, maakten de leerlingen op een aangename manier, kennis met zes technische projecten.”

De zes verschillende projecten waren: Informatica (lego mindstorm, computergestuurde lego), Chemie (badzout, haargel, douchegel), Elektronica (elektronische deurmat), Elektriciteit (bibberspiraal), Hout (periscoop) en Mechanica (memobord). Aan de lessenreeks was ook een bedrijfsbezoek gekoppeld. De eerste groep trok naar Deceuninck Plastics in Hooglede, waar de jongeren ondergedompeld werden in de wondere wereld van het vervaardigen van plastiek en afgeleiden.

“We werden daar heel hartelijk ontvangen met een drankje”, vertelt Kurt Vanryckeghem. “Na wat uitleg en een film, bezochten we het bedrijf. De kinderen mochten een pennenhouder maken en profielen testen op hardheid. Ze zagen ook hoe profielen aan elkaar gelast werden. Als verrassing mochten ze een toertje maken met een heftruck.”

De tweede groep jongeren trok op bedrijfsbezoek naar Fraxinus en DD Automation in Roeselare, waar ze onder andere machines maken voor het bedrijfsleven, alsook elektrische bekabelingskasten. Beide bedrijfsbezoeken verliepen zeer vlot en de jongeren waren verrast en keken verbaasd naar de technologische mogelijkheden die ze ere te zien kregen.

Mentoren

“De kinderen waren leergierig en enthousiast”, klinkt het bij de mentoren. “Als mentor en begeleider, was het echt leuk om met deze jonge mensen om te gaan. Zij zijn trouwens de toekomst.”

De mentoren hebben een Facebookpagina opgericht met de naam: Techniekacademie Hooglede. Daar vind je tal van foto’s. De mentoren (begeleiders) van dienst waren: Deline Terryn (Gits), Anne Vanderper (Hooglede) en Kurt Vanryckeghem (Hooglede).

Op 23 juni 2015 krijgen de kinderen ook een diploma. Deze officiële diploma-uitreiking vindt plaats in zaal Den Akker, onder toezicht van enkele leden van het gemeentebestuur, organisatie, bedrijfspartners en mentoren. En uiteraard zijn ook de ouders van de deelnemende jongeren welkom.

 


De techniekacademie is - zoals hier in Izegem - overal een succes

Izegem - Tijdens de budgetbesprekingen op de provincieraad stelde provincieraadslid Kurt Himpe (N-VA) uit Izegem voor om het initiatief van de Techniekacademie vanuit de provincie te ondersteunen vanuit economisch standpunt.

'De Techniekacademie is een overrompelend succes', stelt provincieraadslid Himpe. 'Dit schooljaar wordt in 56 van de 64 West-Vlaamse steden en gemeenten een Techniekacademie georganiseerd. Intussen hebben nog twee bijkomende gemeenten ook al een aanvraag ingediend voor het volgende schooljaar. 1.680 kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar van het lager onderwijs krijgen gedurende meer dan 40.000 uur via de Techniekacademie de kans om te proeven van techniek en wetenschap.'

'Op dit ogenblik steunt de provincie het initiatief via een subsidie voor projecten flankerend onderwijs', aldus Himpe die voorstelt om de ondersteuning te verschuiven van het beleidsdomein onderwijs met Carl Vereecke (Open VLD) als bevoegd gedeputeerde naar Jean de Bethune (CD&V) die als gedeputeerde bevoegd is voor economie.

Argumenten

Volgens Himpe zijn er drie argumenten. 'De doelstellingen inzake economie en streekontwikkeling en het concept van de Techniekacademie zijn zeer sterk gelinkt waarbij beroepscompetenties vergroot worden. Daarnaast wordt onze provincie geconfronteerd met een groot tekort aan technisch geschoold personeel en door leerlingen de kans te geven te proeven van techniek en wetenschap bestaat de kans dat ze een beter gemotiveerde studiekeuze maken en een technische of beroepsopleiding geen tweede of derde keuze wordt, maar een duidelijke eerste keuze.'

'Dat is in het voordeel van de bedrijven die met deze problematiek kampen en ook duidelijk het nut inzien van de Techniekacademie. In elke stad of gemeente waar de Techniekacademie georganiseerd wordt, is er een financiële ondersteuning van lokale bedrijven', gaat Himpe verder.

Provincieraadslid Kurt Himpe riep de deputatie op om deze verschuiving intern te bekijken. Gedeputeerde Jean de Bethune stelde dat hij het voorstel genegen is en er zeker bereidheid is om de voorgestelde piste grondig te bespreken.